Neem gerust contact met ons op via:

RISE_def_items_Facebook_blauw.png
RISE_def_items_linkedin_blauw.png

Blog

Op deze pagina delen we in korte teksten en beelden onze ervaringen gerelateerd aan het onderwerp seksuele kindermishandeling.

nov

Zichtbaar

Dit is het moment waar we een goed jaar naartoe hebben geleefd. De website van Stichting RISE is online. Hoe spannend!

Het betreft geen overdrijving als we erkennen dat zichtbaar worden/zijn niet tot onze grootste kwaliteiten behoort. We zijn/hebben ons namelijk van jongs af aan onzichtbaar gemaakt. We zijn experts in de grote verdwijntruc; de goochelaar Houdini was er niets bij. Niets was ons te gek om de aandacht van onszelf af te leiden.

Als mensen met onder andere een persoonlijke geschiedenis met seksuele kindermishandeling zijn we inmiddels op onze eigen manier zichtbaar geworden. Dit is niet zonder slag of stoot gegaan. Het is niet alleen een spannend en angstig proces om publiekelijk zichtbaar te worden als iemand die seksuele kindermishandeling heeft meegemaakt. Het is omgeven met taboes.

Vanaf nu zijn we zichtbaar als organisatie. Dit betekent voor ons een heel bijzonder moment. ‘Precies het juiste moment,’ zeiden we onlangs tegen elkaar. We zijn namelijk op een punt in ons leven aanbeland dat we de wereld in kunnen/durven gaan. Kortom, we zijn klaargestoomd om zowel persoonlijk als professioneel met Stichting RISE te gaan staan. Om te gaan staan als/met mensen die seksuele mishandeling hebben meegemaakt: volwassenen en kinderen.

Hoe willen we dan met Stichting RISE zichtbaar zijn?

Allereerst als een organisatie die de zichtbaarheidsbeweging van de Vereniging tegen Seksuele Kindermishandeling binnen gezin, familie en andere vertrouwensrelaties (VSK, 1982-2012) wil voortzetten. Wij plaatsen ons doelbewust in de genealogie van de VSK. We eren het belangrijke werk van de krachtige vrouwen van het eerste uur die in 1982 de VSK opzetten en een jaar later het boek ‘De straf op zwijgen is levenslang’ (1983) uitbrachten. We voelen ons verwant met alle mensen die de VSK gedurende dertig jaar hebben gedragen en overeind hebben gehouden. We zijn ons ervan bewust dat deze erfenis nogal wat verwachtingen met zich meebrengt. We zullen ons best doen om het werk van de VSK, waarin ervaring en ervaringsdeskundigheid voorop stonden, voort te zetten.

Ten tweede willen we als Stichting RISE op onze eigen manier zichtbaar worden. We hebben er doelbewust voor gekozen om ons binnen het werkgebied ‘bestrijding van seksuele kindermishandeling’ op de relatie lichaam-verbinding-creativiteit te gaan richten. We hebben eerst gekeken naar het aanbod dat er reeds in Nederland is voor mensen die als kind seksueel mishandeld zijn. Vervolgens zijn we gesprongen in een niche waarvan we denken dat het er nog niet is en waar mensen die seksueel mishandeld zijn mogelijk behoefte aan hebben. Daarbij hebben we ons ook laten leiden door onze persoonlijke ervaringen met herstel van seksuele kindermishandeling, waarin lichaam-verbinding-creativiteit een leidende kracht is geweest. Op deze website is meer te lezen over de zichtbaarheidsfocus die we voor Stichting RISE hebben gekozen.

Ten derde willen we als organisatie zichtbaar zijn op een manier die mensen die als kind seksueel mishandeld zijn écht ziet, om wie zij in wezen zijn, zonder oordeel.

We zijn zichtbaar. Stichting RISE staat op de digitale kaart. En … om met de woorden van Audre Lorde te spreken … ‘that visibility which makes us most vulnerable is that which also is the source of our greatest strength’ (1984). Met Stichting RISE transformeren we stilte in taal en actie, veranderen we stagnatie in creativiteit en groei. Aan de slag!